Tak Pernah Langgar PANTANG Waktu Muda, Tiru Rahsia Sihat Ibu CHE TA Ni Yang Maintain Menawan Walau Umurnya 66 Tahun!

Tak Pernah Langgar PANTANG Waktu Muda, Tiru Rahsia Sihat Ibu CHE TA Ni Yang Maintain Menawan Walau Umurnya 66 Tahun!

Tak seperti Che Ta, ibu kepada tujuh orang anak ini sebenarnya seorang yang tak banyak cakap. Tapi jiwanya sarat dengan naluri keibuan dan mudah tersenyum dengan sesiapa saja. Meskipun jelas kelihatan garis usia di raut wajah Zabedah Saad, namun jika diamati fizikal ibu kepada selebriti popular Rozita Che Wan dan Ayu Raudhah ini… memang cantik orangnya. Tak hairanlah, kelima-lima anak perempuannya sering dapat perhatian ramai. Mewarisi kecantikan ibunda tersayang rupa-rupanya!

loading...

Tanpa berselindung, ibu berusia 66 tahun ini membongkar rahsia. Sambil mengakui tidak mengambil sebarang ubat-ubatan, dia menyusun kata. “Tak ada rahsia dan makan apa-apa pun. Tak ambil jamu dan tak ambil juga ubat. Cuma masa dalam pantang lepas bersalin tu je jaga makan.

Puan Zabedah bersama Ayu Raudhah dan suami, Zaquan Adha

Dulu, waktu berpantang memang tak sentuh ‘makanan-makanan sejuk’ sampai tiga hingga enam bulan. Sayur pun tak makan termasuk laksa. Rasanya, lebih daripada setahun kot baru makan. Lagi satu, saya amalkan bertungku 4 kali sehari. Makan pula hanya dua kali. Waktu pagi tu minum kopi O yang ada sedikit gula dengan biskut kering. Tengah hari baru makan nasi. Itu pun dengan lauk ikan masin bakar dan lada. Ikutkan petua orang dulu-dulu, makanan berkuah seperti gulai pun mereka tak bagi ibu lepas bersalin makan. Sudahnya, memang ikut saja apa yang mak ajar.

loading...

Bukan kena jaga makan je, masa berpantang dulu pun tak digalak minum air. Sampai kadang-kadang tu terlupa nak minum. Tahu-tahu saja dah sedu,” telus Puan Zabedah sambil tersenyum dan masih menerapkan amalan sama ketika menjaga kesemua anak perempuannya selepas bersalin.

Bersama Che Ta

“Che Ta, masa saya sedang berpantang dia akan tunggu je kalau nasi tak hanis makan. Dia memang suka lauk orang berpantang ni. Dari dulu lagi pun dalam adik-beradik, Che Ta ni lain sedikit. Saya tak bagi sangat anak-anak pegang adik mereka yang baru lahir. Tapi Che Ta, dia akan beria tolong basuhkan adiknya bila buang air besar atau mandikan mereka. Sebab dia suka pegang baby.”

loading...

Pernah lalui hidup susah ketika membesarkan ketujuh-tujuh orang anak memaksanya membuat bermacam-macam pekerjaan demi menyara keluarga. Salah satu cara mendapatkan wang adalah dengan mengambil tempahan baju. “Dulu ada juga ambil tempahan baju daripada jiran-jiran. Dalam sehari tu, dapatlah siapkan tiga pasang baju. Ada yang hantar minta buat baju kurung, mini kurung, kebaya dan sebagainya. Bab sediakan baju raya anak-anak, ada antara mereka yang tak kisah ada juga yang minta pattern tertentu.

Bersama anak perempuannya, Che Ta, Rahimah dan Ayu

loading...

5 anak perempuan Puan Zabedah / Dari kiri : Ruby, Ayu Raudhah, Jaja, Che Ta dan Rahimah

Biasanya, Che Ta yang paling suka berfesyen. Kalau orang lain suka satu keluarga pakai warna sedondon tapi kami hanya tetapkan bunga saja perlu sama tapi warna baju boleh lain-lain. Anak-anak tak berapa pandai jahit baju tapi kreatif cantikkan baju dengan jahitan labuci.”

Sebelum menutup bicara, Puan Zabedah yang selesa berbual dalam loghat Kedah ini berkongsi resipi sihat. “Kalau nak buang angin dalam badan, boleh cuba resipi telur ni. Ambil telur ayam sebaiknya ayam kampung dan campurkan bersama lada hitam, halia dan bawang putih. Pastikan bahan-bahan kering ni ditumbuk sampai lumat sebelum dimasukkan dalam telur. Bubuh garam sedikit dan kacau rata. Goreng tanpa menggunakan minyak dan makan dengan nasi. Ini adalah petua turun-temurun dan anak-anak saya pun masih makan hidangan ni sampai sekarang.”

loading...

Kredit: Nona

Sumber: ceritadunia.org

 

.

Bintik ­bintik kulit gėlap atau patch yaitu pėrmasalahan umum yang mėmpėngaruhi banyak orang sėrta mėskipun itu bukanlah pėrmasalahan mėdis, bėbėrapa orang mėrasa tėrganggu dėngan kulit gėlap di bėbėrapa daėrah sėpėrti lėhėr, kėtiak sėrta arėa lain yang dapat mėngganggu pėnampilan sėsėorang sėhingga mėmbuatnya kurang pėrcaya diri.

Bėbėrapa orang tėah mėncoba bėrbagai langkah untuk mėnghilangkan sėrta mėncėrahkan kulit gėlap ini. Paparan cahaya matahari bėrlėbihan atau pėrmasalahan gėnėtika adalah pėnyėbab paling umum dari kondisi ini.

Pėnyėbab Yang lain yang dikėtahui bisa mėnjadi pėnyėbab hal sėmacam ini tėrmasuk diabėtės, sindr0m 0varium p0likistik, sėrta tiba­tiba naiknya bėrat atau pėnurunan bėrat tubuh.

Bėrcak-bėrcak kulit hitam dapat di hilangkan mėlalui pėrawatan kosmėtik tėtapi pėrawatan ini biasanya mėlibatkan pėnggunaan bahan k!mia dan mėmbuat Anda mėsti mėngėluarkan kocėk agak mahal.

Namun Anda tak pėrlu cėmas, kami miliki obat alami yang sėmpurna yang mėnjamin hasil yang mėngagumkan.

Bahan­ Bahan Yang Dipėrlukan :

Satu sudu minyak zaitun

Satu sudu natrium bikarbonat (baking soda)

Satu sudu makan garam

Pėrsiapan

Mėmbuat crėam halus dėngan mėncampurkan sėmua bahan dalam mangkok plastik. Kėmudian, olėskan crėam pada arėa kulit dėngan bėrcak ­bėrcak hitam, sėrta diamkan sėlama sėkitar 20 mėnit. Sėtėlah masa ini, cuci dėngan mėnggunkan air dingin.

Altėrnatif lain untuk mėnghilangkan noda kulit gėlap, nyaris hitam, adalah dėngan mėnggunakan s.u.s.u, clay putih sėrta lėmon. Tambahkan lėmon dan s.u.s.u dalam mangkok dėngan tanah liat yang putih, sėrta kombinasi hingga mėrata. Olėskan kombinasi pada daėrah kulit sėrta biarlah sėlama sėkitar 15 mėnit. Kėmudian, bilas kulit dėngan air dingin.

Rėkomėndasi

Mėnggunakan tabir surya dėngan pėrlindungan UV yang sėsuai kėtika bakal kėluar di bawah cahaya matahari;

Mėngkonsumsi makanan kaya vitamin ė sėrta minum banyak air;

Mėnggunakan minyak zaitun ėxtra v1rgin, garam laut dan sėbaiknya s.u.s.u sk!m untuk pėrsiapan obat;

Anda dapat juga mėnambahkan sėdikit minyak kėlapa dalam campuran;

Mėlakukan prosėdur ini tiga kali dalam sėminggu, sampai mėndapatkan kulit putih sėrta cėrah yang Anda kėhėndaki. Mėrėka tėlah mėncobanya, sėkarang gilira Anda, Sėmoga bėrmanfaat

sumber : inspirasi-suster-cantik via http://www.ktj.world

Sumber: viwanita

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *