Minum Jus Nanas Madu Boleh Rawat Kencing Tak Lawas! Beginilah Cara Penyediaannya Yang Sangat Mudah.

Minum Jus Nanas Madu Boleh Rawat Kencing Tak Lawas! Beginilah Cara Penyediaannya Yang Sangat Mudah.

Ramai wanita yang mengalami masalah kencing tak lawas. Hal ini pasti ada hubungkaitnya dengan permasalahan daripada punci kencing. Begitu juga risiko kepada masalah batu karang. Nenas antara yang disyorkan untuk membantu mengatasi masalah ini. Dan amalan mengambil jus nenas antara yang disarankan kepada semua, untuk diamalkan.

loading...

Jadi, siapa tak makan nanas rasanya anda memang orang yang paling rugi. Bukan sebab apa, selain baik untuk melawaskan kencing dan mencegah batu karang, nenas ni sebenarnya cukup banyak khasiatnya. Nenas yang manis dan enak rasanya ini punya banyak kelebihannya. Jangan hanya ingat ia sebagai buah yang tajam dan kurang sesuai dimakan, apa lagi diamalkan sebagai jus setiap hari.

Apa yang anda perlu tahu, nanas sebenarnya kaya dengan kandungan vitamin C yang tinggi, vitamin B1, Potasium dan juga manganese. Selain itu, ia turut mengandungi khasiat lain seperti bahan antioksidan yang membantu mencegah pembentukan penyakit.

Nenas sebagai ubat untuk mengatasi masalah batuk berpanjangan memang diyakini. Gabungkan nenas bersama madu dan amalkan minum jus ini setiap hari. Itu petua yang dikongsikan Puan Norashikin Bt Hasan di facebook miliknya. Bagaimana nak buat jus ini? Di sini disediakan bahan dan langkah membuatnya.

loading...

BAHAN-BAHAN:

  • 1 biji nanas madu
  • Sedikit madu
  • Air secukupnya

CARA-CARA:

  1. Buang kulit nanas dan bersihkan keseluruhannya.
  2. Potong dadu nanas dan paling penting buang dibahagian tengahnya.
  3. Tuangkan air secukupnya ke dalam pengisar dan kisar hingga halus.
  4. Tapiskan jus ini sebayak dua kali supaya kesemua hampas dan lebihan hampas yang kecil dan halus dapat diasingkan.
  5. Masukkan dalam botol kedap udara untuk disimpan di dalam peti sejuk.
  6. Apabila hendak minum, barulah dimasukkan sesudu madu dan kacau rata.
  7. Amalkan minum jus ini setiap hari hingga batuk semakin reda.

Berdasarkan kajian yang dilakukan, buah nanas berupaya menyembuhkan batuk 5 kali ganda lebih berkesan daripada ubat batuk biasa yang di beli di kedai. Hebat bukan?

loading...

Memetik laporan preventdisease, para saintis membandingkan keberkesanan nenas dan ubat batuk dalam merawat batuk. Ternyata pesakit yang mengambil jus nenas, 4.8 kali ganda lebih cepat sembuh berbanding mereka yang mengambil ubat batuk biasa. Terbukti bukan?

Tapi rasanya jangan pula memberanikan diri memberi jus nenas ini kepada bayi kecil kita. Mungkin sifat nenas yang tajam kurang sesuai untuk diberikan kepada bayi. Mulakan percubaan untuk anda terlebih dahulu.

Khasiat Lain Daripada Sebiji Buah Nanas

loading...

Atasi Sembelit
Nenas yang tinggi serat juga cukup baik untuk mengatasi masalah sembelit. Amalan mengambil jus ini pasti membantu anda yang sukar hendak buang air besar. Amalkan jus setiap hari. Pilih nenas yang sedikit muda dan masam!

Tingkatkan Gula Dalam Darah
Bagi mereka yang mengalami masalah gula rendah dalam darah, pengambilan jus nenas adalah sangat disyorkan. Nenas mempunyai kadar gula semulajadi yang tinggi malah dapat membantu meningkatkan kadar gula dalam darah. Tapi jangan pula berlebih-lebihan!

Kuatkan Tulang
Nenas dapat menguatkan tulang kerana ia mempunyai mineral yang diperlukan oleh tubuh untuk membina tulang dan tisu penghubung.!

loading...

Sumber: Petua Ibu

.

IBU merupakan orang yang paling berjasa dan harus dimuliakan oleh manusia. Hal ini dilandasi oleh sabda Nabi Muhammad SAW yang ditanyai oleh salah seorang pemuda mengenai siapa yang lebih perlu dimuliakan dan diutamakan di antara kedua orang tauanya dan Nabi menjawabnya dengan meyebut kata ibu sebanyak tiga kali baru kemudian dilanjutkan dengan kata ayah di jawabannya yang ke empat.

Hal ini seperti dalam sabda Rasulullah SAW berikut ini:

Dari Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, belia berkata, “Seseorang datang kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, kepada siapakah aku harus berbakti pertama kali?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Dan orang tersebut kembali bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi?’ Beliau menjawab, ‘Ibumu.’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi,’ Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Kemudian ayahmu.

Karena besarnya jasa yang telah diberikan ibu kepada kita, maka sudah sepantasnya lah kita mengabdikan diri kita kepada ibu. Selama ini banyak yang mengira bahwa hadiah terbaik untuk ibu haruslah hadiah yang mewah dan berharga mahal. Padahal, hal ini tidak selalu benar adanya. Lantas, apa hadah terbaik untuk ibu kita?

Hadiah terindah untuk ibu tentu banyak dijadikan pilihan, namun hadiah terindah untuk ibu adalah hadiah yang telah direkomendasikan oleh Nabi SAW berikut ini:

“Apabila anak Adam (manusia) meninggal dunia, maka terputuslah semua amalnya, kecuali tiga hal: Sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat, dan anak shalih yang mendoakannya.” (HR. Muslim).

Dari hadits di atas, ternyata hadiah terbaik untuk orangtua khususnya ibu adalah sedekah jariyah dan menjadi anak yang shalih.

Melalui sedekah jariyah atas nama ibu kita sejatinya kita sudah memberikan hadiah terbaik untuk ibu kita, Dalilnya adalah hadits yang disebutkan dalam Shahih al-Bukhari:

“Seorang laki-laki datang kepada Nabi shallallahu ‘alahi wasallam dan berkata, “Ibu saya meninggal tiba-tiba, dan saya yakin seandainya dia bisa bicara, dia bersedekah. Bolehkah aku bersedekah atas namanya ?” Beliau shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Ya, boleh, bershadaqahlah atas namanya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Hadiah kedua yaitu anak yang shalih. Dalam hadits di atas sangat jelas disebutkan ciri anak yang shalih adalah anak yang selalu mendoakan kedua orang tuanya. Sementara kita telah sama mengetahui bahwa anak yang senang mendoakan orang tuanya adalah anak sedari kecil telah terbiasa terdidik dalam melaksanakan kebaikan-kebaikan,melaksanakan perintah-perintah Allah Subhannahu wa Ta’ala , dan menjauhi larangan-laranganNya.

Dengan demikian, gambaran anak yang shalih yaitu anak yang taat kepada Allah Subhannahu wa Ta’ala , menjauhi larangan-laranganNya, selalu mendoakan orang tuanya dan selalu melaksanakan kebaikan-kebaikan.

Dari paparan diatas, ternyata hadiah terbaik untuk orang yang kita sayangi tidak hanya berbentuk materi saja. Sebab, materi itu hanya digunakan saat di dunia saja sementara shadakah jariah dan menjadi anak yang shalih akan dibawa dan berguna untuk ibu kita sampai ke liang lahat.

Semoga kita bisa memberikan hadiah terbaik buat ibu kita dengan kedua hal di atas. Itulah hadiah terbaik untuk ibu yang direkomendasikan oleh Rasulullah SAW. []

Sumber : https://www.islampos.com

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *