Doktor Ini Kongsi 15 Jenis Ubat Yang Wajib Korang Simpan Di Rumah

Doktor Ini Kongsi 15 Jenis Ubat Yang Wajib Korang Simpan Di Rumah

Mesti korang tahu kan macam mana ‘perit’nya nak tunggu giliran di hospital kerajaan? Iye la, kalau nak ke pusat kesihatan swasta paling sikit pun korang kena readyduit beratus juga laa.

loading...

Menurut satu perkongsian daripada Dr. Asmi Syabil yang bertugas sebagai Pegawai Perubatan Kecemasan, antara yang menyebabkan kesesakan di jabatan tersebut adalah kerana perkara-perkara yang bukan kecemasan, di mana sebenarnya rawatan boleh didapati di klinik-klinik kesihatan atau jabatan pesakit luar.

Pesakit-pesakit yang biasanya ada di jabatan kecemasan adalah seperti mereka yang:-

• Demam

loading...

• Batuk

• Selesema

• Cirit-birit

loading...

• Gatal-gatal badan

• Muntah

• Sakit perut

• Pening

• Sakit kepala

Oleh sebab itu, doktor ini berkongsi serba sedikit tentang ubat-ubatan yang korang boleh simpan dirumah sebagai ‘First Aid kit’ atau pun dibawa ketika pergi bercuti.

Ubat-ubat ini boleh didapati di farmasi berdekatan dan sering diberikan oleh para doktor untuk gejala-gejala seperti yang telah disenaraikan tadi.

1. Paracetamol 500mg

Rasanya semua kenal ubat ini. Boleh diambil kalau korang mengalami demam ataupun sebagai ubat tahan sakit yang ringan seperti sakit kepada dan sebagainya.

Dos disyorkan: 2 biji (sekali makan), tiga kali sehari. Jangan melebihi 8 biji sehari

2. Loratadine 10mg

Ubat dalam kategori antihistamin digunakan untuk mengurangkan gejala alahan, gatal-gatal, mata berair atau bahasa mudahnya orang selalu cakap ‘resdung’.

Dos disyorkan: 1 biji sekali sehari

3. Chlorpeniramine 4mg (Piriton)

Kalau korang dah selalu jumpa doktor untuk gejala seperti selesema dan alahan, mesti kenal dengan ubat ni.

Sama seperti Loratadine dalam kumpulan antihistamin yang digunakan untuk mengurangkan gejala alahan atau gatal-gatal.

Ubat ini boleh menyebabkan rasa ngantuk, soelakkan memandu atau mengendalikan mesin bagi yang sedang berkerja.

Dos disyorkan: 1 biji, tiga kali sehari

4. Diclofenac sodium 50mg (Voltaren)

Ubat tahan sakit atau radang yang tergolong dalam kategori NSAIDs. Sering digunakan untuk mengurangkan keradangan atau kesakitan yang tidak surut dengan menggunakan paracetamol.

Sesiapa yang ada gout mesti kenal seab ini antara ubat yang wajib makan kalau terkena serangan gout. Elakkan pengambilan ketika perut kosong atau bagi korang yanga da gastritis.

Dos disyorkan: 1 biji 3 kali sehari (bagi kesakitan berterusan) atau sebiji sekali apabila perlu

5. Metoclopramide HCI 10mg (Maxolon)

Ubat untuk gejala loya dan muntah, juga digunakan untuk migrain. Ibu-ibu yang mengandung mengalami rasa loya dan muntah-muntah di awal kehamilan juga selalu diberikan sebagai rawatan.

Dos disyorkan: 1 biji, tiga kali sehari atau sebiji sekali apabila perlu.

6. Buscopan 10mg

Mengurangkan sakit perut terutama yang memulas-mulas atau kekejangan perut dan juga sakit batu karang.

Dos disyorkan: 1 biji, tiga kali sehari atau sebiji sekali apabila perlu

7. Ranitidine 150mg (Zantac)

Digunakan untuk mengurangkan rasa sakit perut terutamanya bagi mereka yang mempunyai masalah ulser perut, gastritis dan juga GERD. Bertindak untuk mengurangkan rembesan asid dalam perut.

Dos disyorkan: 1 biji, dua kali sehari

8. Diphenoxylate + Atropine sulphate (Lomotil)

Ubat ini diambil untuk mengurangkan gejala cirit-birit yang disebabkan keracunan makanan.

Dos disyorkan: 1 biji, tiga kali sehari atau sebiji sekali apabila perlu

9. Activated charcoal 250mg

Sama seperti Lomotil, ubat ini juga digunakan untuk mengurangkan cirit-birit.

Dos disyorkan: 1 biji, tiga kali sehari

10. Oral Rehydration Salt (ORS)

ORS ini sering dipreskripsi oleh doktor untuk mereka yang mengalami cirit-birit bagi menggantikan kembali garam galian yang telah hilang daripada badan supaya fungsi tubuh badan tidak terjejas.

Dos disyorkan: 1 paket apabila perlu

11. Mist Magnesium Trisilicate (MMT)

Sama fungsinya seperti Gaviscon. Bertindak untuk mengurangkan pedih ulu hati (heartburn) akibat daripada ketidakhadaman.

Sila ambil sebelum makan dan pastikan korang tidak makan apa-apa makanan atau minuman selama 15 minit selepas ubat ini diambil.

Dos disyorkan: 15ml, tiga kali sehari

12. Ubat batuk

Boleh je beli di mana-mana farmasi atau kedai serbaneka, daripada korang penat nak tunggu berjam-jam di jabatan kecemasan hanya disebabkan batuk.

13. Ammeltz yoko yoko

Kandungan utamanya methyl salicylate seperti krim LMS yang sering diberikan oleh doktor untuk mengurangkan ketegangan otot. Ini pun banyak dijual di luar dan sangat berguna untuk mengurangkan sakit otot atau lenguh-lenguh badan.

14. Chloramphenicol eye drop

Boleh digunakan untuk jangkitan mata seperti conjunctivitis, iaitu bila korang bangun dari tidur tiba-tiba penuh tahi mata dan rasa pedih serta berair.

15. Termometer

Eloklah kalau korang beli dan simpan satu di rumah untuk check suhu badan sendiri. Julat suhu normal ada pelbagai mazhab. Tapi kebiasaan yang digunakan adalah suhu 38 celcius dan ke atas maknanya korang memang demam.

Wah, bila dah tahu lepas ni penuh la ubat satu rumah. Hehe!

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *